کمپرسور در میکس چیست؟ – کاربرد compressor در موسیقی

 

شناخت کمپرسور در میکس و موسیقی به طور جامع

Compressor در موسیقی چیست؟

کمپرسورها و لیمیترها در میان برخی دیگر از ابزارهای صدا روزانه توسط تولیدکنندگان موسیقی مورد استفاده قرار می گیرند . با توجه به این واقعیت می توان گفت نحوه استفاده از آنها یک کار ساده است و واقعا پیچیده نیست .

ما فقط بر این باوریم که فشرده سازی بیش از حد یک موضوع کاملا نادرست و دردناک است.

پس شروع کنیم !
  • یکی از بهترین روش های فشرده سازی همسان سازی سطح لول یک صدا می باشد .از استفاده های دیگرفشرده سازها می توان به چسباندن اجزای درام و همچنین اضافه کردن هارمونیک و چاق تر کردن صداها نام برد .
  • همه اینها درست است به شرطی که حداقل یک بار قبل از فشرده سازی شما صدای خود را بشنوید و مفاهیم اساسی از کمپرسوها را بدانید در غیر این صورت تلاش برای درک چگونگی کاربرد آن بسیار سخت می شود .
  •  امتحان کنید و از لوپ های درام که به صورت سمپل و خام در سیستم خود دارید و یا صدای خام خواننده را در محیط میزبان خود لود کنید.
  • معمولا صدای درامز برای درک بهتر و عملکرد فشرده سازها بهتر است .اگر به صدای درامز به دقت گوش کنید با فرض اینکه هیچ پردازشی روی صدا انجام نشده باشد متوجه می شوید برخی از قسمت های صدا بلند تر و برخی قسمت ها صدا آرام تر است .
  • شما می توانید از اتوماسیون لول برای بالابردن و یا کم کردن صدای لاین درامز استفاده کنید و به یک صدای تقریبا منطقی با لول یکسان برسید . البته این یک راه حل عملی است که نیاز به زمان و دقت زیاد دارد . ولی استفاده بنیادیو درست از فشرده سازها راه حل بهتری برای رسیدن به نتیجه بهتر است .
  • منصفانه است که بگوییم فشرده سازها یک الگوریتم هوشمند برای یکسان سازی سطح لول صداها می باشند و باعث صرفه جویی در زمان برای رسیدن به صدای دلخواه شما می شوند .
  • اما این الگوریتم چه طور می داند که چگونه کار کند؟جواب ساده است !شما باید بدونید چطور با اون صحبت کنید واون مطمئنا حرف شما را درک می کند . بی نظیره این واقعا هوشمندانه است !

 

ترشهولد یا THRESHOLD چیست؟

– چه موقع کمپرسور در میکس شروع به کار می کند ؟

مهمترین نکته که باید اول بدانید این است که لول یک صدا در دیجیتال از 0 DBFS تا ∞- می باشد .پس عبور صدا ازاین مرز باعث پدیده کلیپینگ در صدا می شود .

ترشهولد در واقع پایین ترین حدی است که کمپرسور شما از آن حد به بعد شروع به کار می کند. ارزش آن با معیار دسیبل وبصورت منفی نشان داده می شود .هرچقدر که مقدار منفی آستانه بیشتر باشد لول در صدا پایین ترمی شود .

برای مثال اگر شما ترشهولد یا آستانه خود را بر روی مقدار- 20 دسیبل بر روی کمپرسور تنظیم کنید . کمپرسورشما برروی مقادیر بالاتر از این سطح سیگنال کار می کند .

-پس ما تاکید زیادی بر روشن بودن آستانه داریم . در واقع به کمپرسور گفته می شود از این حد به بعد اجازه کار کردن روی سیگنال صدا را دارد!

کمپرسور در میکس – ریشو RATIO چیست؟

چه مقدار از سیگنال مجاز  بالا تر از آستانه  باید کم شود ؟ هرچیزی زیر آستانه مهم نیست و تنها چیزی که برای کمپرسور مهم است سیگنال های بالاتر از آستانه است .

مهندسین برای این موضوع راه حلی پیدا کردند و آن هم ریشیو است . بدان معنا که چه مقدار از سیگنال پس از آنکه از آستانه رد می کند در LEVEL OUTPUT ما کم شود . پس از آنکه سیگنال از آستانه گذر میکند، باید کاسته شود. هرچه مقدار رِیشیو بیشتر باشد، فشرده سازی بیشتری روی صدا اعمال می شود. برای مثال ۲:۱ Ratio بدین معنی می باشد که به ازای هر ۲ دسی بل سیگنال ورودی کمپرسورتنها می تواند ۱ دسی بل سیگنال خروجی به ما بدهد.

بنابر این داشتن یک نسبت می تواند قسمت هایی از درام لوپ ما رو کاهش بدهد. البته این به میزان ریشیو بستگی دارد .اگر کیک درام شمادر لوپ 10 دسیبل بیشتر از حد آستانه و طبل اسنیر 6 دسیبل بیشتر باشد ریشیو 2:1 برای هر دو متفاوت و متناسب است .در واقع کیک درام 5 دسیبل از 10 دسیبل و اسنیر 3 دسیبل از 6 دسیبل صدارو به خروجی می فرستد.

بنابراین Ratio 10:1 به این معناست که سیگنال ورودی که از آستانه 10 دسیبل بالاتر است 1 دسیبل وارد خروجی می کند . در مجموع کاهش 9 دسیبل . همانطور که می بینید ترشهولد و ریشیو نقش خیلی مهمی در کمپرس کردن دارند و همچنین با هم رابطه مستقیم دارند.

رِیشیویِ بی.نهایت، کمپرسور را به لیمیتر ( Limiter )تبدیل میکند. یعنی در لیمیتر، اگر سیگنال از آستانه گذر کند، “به کلی” از بین می رود.در حالی که سیگنالی که از آستانه در کمپرسور گذر میکند، تعدیل میشود. پس این تنها تفاوت کمپرسور با لیمیتر است .

شما می توانید به عنوان یک قاعده به روش های زیر عمل کنید :

3:1 فشرده سازی خفیف و نرم

5:1 فشرده سازی متوسط

10:1 فشرده سازی قوی و سخت

1 :∞ لیمیتر

کمپرسور در موسیقی – اتک Attack چیست؟

این پارامتر نشان دهنده زمانی است که طول می کشد تا سیگنال از سطح ترشهولد یا آستانه عبور کند و در وضعیت کمپرس قرار بگیرد . Attack Time های سریع معمولا بین ۲۰ تا ۸۰۰ میکرو ثانیه اتفاق می افتند. Attack Time های کند تر در زمانی بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلی ثانیه قرار دارند و این موضوع به نوع، برند و قطعات داخلی کمپرسور بستگی دارد.

بعضی از کمپرسورها واحد Attack Time را به جای زمان، به صورت دسیبل بر ثانیه نمایش می دهند که تفاوتی با هم ندارند. Attack Time های سریع ممکن است دیستورشن تولید کنند و یا موجب تغییر شکل موج فرکانسی در فرکانس های پایین بشوند. به عنوان مثال اگر یک سیکل در فرکانس ۱۰۰ هرتز ۱۰ میلی ثانیه طول بکشد، ۱ میلی ثانیه نیز می تواند موجب تغییر شکل موج و دیستورشن بشود. حتما در تغییر دادن پارامتر اتک احتیاط کنید و از اتک خیلی سریع فقط در مواقع خاص که صدای ضبط شده شما اتک زیادی دارد استفاده کنید .

 

کمپرسور در موسیقی – Release Time در میکس چیست؟

پارامتری است که دقیقا عملکردی مخالف Attack Time دارد. در واقع بیانگر مدت زمانی است که طول می کشد تا سیگنال ها از حالت کمپرس شده خارج شده یا ضعیف و کم اثر شوند. زمان Release به طور قابل توجهی طولانی تر از زمان Attack می باشد . می توان سیگنال ها را مدت زمان بیشتری در وضعیت کمپرس قرار داد.

همچنین Release Time نیز مانند Attack ممکن است با واحد دسی بل بر ثانیه نمایش داده شود. یکی از وظایف کمپرسور های عادی این است که Release Time را تا حد امکان کوتاه کند. بدون آنکه با فعال یا غیر فعال کردن آن افکت صوتی به وجود بیاید. به عنوان مثال، اگر Release Time دارای زمان کوتاهی باشد و کمپرسور در چرخه فعال و غیر فعال شدن قرار گیرد، سیگنال شما را (معمولا گیتار بیس و بیس درام) دچار نویز می کند و تاثیر ناخوشایندی روی صدا می گذارد.

برای مشاهده پکیج جامع آموزش ابزارهای میکس اینجا کلیک کنید!

نوشته : آرمین قیم

مقالات مرتبط

انتشار این پست در شبکه های مجازی

Share on email
Share on whatsapp
Share on telegram
منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.